perjantai 30. lokakuuta 2015

Kohtalon ivaa

Nuoresta iästäni huolimatta mun elämän varrella on ollut jos jonkinlaista hevosta. Jokaisella on ollut oma osuutensa mun ratsastusharrastuksessa niin opettavana tekijänä, ystävänä, kuin suunnan antajanakin. Kuinka monta kertaa olenkaan sanonut, että ''tämä tässä on unelmieni hevonen''. ''Tätä minä haluan''. Esteratsastus, sydämeni asia. ''Ostan kouluhevosen, haluan olla kouluratsastaja''. Viimeiseksi taisin todeta että ''haluan kilpailla kenttää, Kinkusta tulee kenttähevonen''.
Valmentajatkin ovat sanoneet ettei tämä neiti oikein vielä osaa päättää mitä haluaa, mutta on ainakin kokeillut kaikkea.
Matkaratsastuskin oli aivan huikeeta. Este, koulu, kenttä, matkaratsastus... Täytyykö sitä edes tietää, monipuolisuus on rikkaus!  Valmentajani totesi että mut ensikertaa nähdessään totesi heti että tästä tulee kenttäratsastaja. Huikeeta, elämä opettaa, katsotaan mitä täältä syntyy!

Olen koonut tähän postaukseen muutamia hevosia jotka ovat vaikuttaneet ratsastusuraani merkittävimmin, ainakin omasta mielestäni. Ja tässä vain murto-osa niistä kaikista, kaikkihan vaikuttavat jollain tapaa.

TOPI-KALLE
Jääräpäisin suokki joka mun matkan varrelle on osunut. Olkootkin että olin tällöin pieni ja osaamaton (nyt olen enää osaamaton :D) Topi tutustutti mut isoihin esteisiin. Ensimmäiset aluetason 100cm luokat kisasin Topilla. Tää suokki hyppäs mitä vain ja mitenpäin vain. Topi oli mulla ylläpidossa muistaakseni vajaan vuoden (vai olikohan likempänä puoltavuotta..). Muuti mun käsityksen suomenhevosista kertaheitolla. Olin aina ollut sitä mieltä että suokit on vaan maastomopoja...
Lähti kuitenkin takaisin omistajalleen, ei ollut pidemmällä tähtäimellä pikkutytön ratsu.



COLDENCOAST COUNTESS
Tessa, ihan huippuponi! Tessa oli tällöin mun valmentajan. Poni oli pieni ruma ankanpoikanen josta kuoriutui hieno kisaponi. Maastossa neiti heitti mut useasti alas. Yleisimmin paineltiin täyttälaukkaa kunnes poni päätti lyödä liinat kiinni ja vetästä uukkarin :D Tessa oli myyntiponi ja muutti uuteen kotiin nopeasti tulosten synnyttyä. Tessa tutustutti mut welssien huikeeseen, täysin omaan maailmaansa.
 






LELE MORA
Lele oli mun valmentajan tallilla yksityisenä ja sen omistaja etsi sille vuokraajaa. En lähtenyt vuokraushommaan mutta ratsastettuani muuten vaan sillä parikertaa ihan kokeilumielessä, tykästyin!
Päätin ottaa Lelen ylläpitoon, tai toisinsanoen koeajalle. Ja kyllä, siis kouluhevosen. Esteratsastaja haluaa olla kouluratsastaja! Lelen kanssa kävin parissa estevalmennuksessa mutta ei hänestä hyppääjäksi ollut, ei raukka osannut :D Aluekoulukilpailuista napattiin heB luokasta yli 60% tulokset, jotka silloin olivat omat henkilökohtaiset ennätykset, sillä esteratsastajana olin kisannut koulua pari satunnaista ''kerranvuodessa on pakko'' koulustarttia. Ostotarkastuksessa kuitenkin selvisi että Lelellä on selkärangassa vakavasti vikaa eikä siitä olisi pitkällä tähtäimellä edes normaaliin käyttöön ja itse halusin vielä kisata. Lele lähti takaisin omistajalleen. Ei tullut minusta kouluratsastajaa..





BABA K
Babahan on ihan oma lukunsa, mut ihan huippu tamma!
Baba oli mun käytössä omistajan omalta tallilta käsin tammikuusta 2015-elokuuhun 2015. Treenattiin ja kisattiin. Esteitä tietenkin. Kehityttiin yhdessä ja erikseen, todentotta. Lähdettiin liikkeelle seuratason 70cm melko mielenkiintoisesti kuten kuvista näkyy :D Päätettiin yhteinen taipaleemme kuitenkin siistiin ja hyvään 100cm rataan! (video alempana)





Ja onhan niitä hevosia ollut tusina muitakin, mutta nää on nyt yhdet tapaukset jotka todellakin on jättäneet jäljet ja vaikuttaneet osaltaan sekä positiivisesti, että negatiivisesti :D Kiitti ja kuitti, viikonloppuna kahdet kisat joten palaamme pian! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti